Op de werkvloer

Personeel

In 2023 werd de woonmaatschappij in werkingsgebied Antwerpen – die onder de naam Woonhaven blijft bestaan – verder vormgegeven. Op 1 januari 2023 werden de nieuwe collega’s van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning en de collega’s van het Vlaams Woningfonds verwelkomd en in mei volgden de collega’s van het Sociaal Verhuurkantoor Antwerpen (SVKA) en van de koop- en kredietmaatschappij Arro. Eerder, op 1 januari 2022 hadden de collega’s van de vroegere sociale huisvestingsmaatschappij ABC ons reeds vervoegd. Aan het eind van het tweede kwartaal van 2023 kwamen we zo tot een totaal van 351,1 VTE. Op 31 december 2023 waren er uiteindelijk, door de invulling van een groot aantal extra vacatures, 398 collega’s of 373,5 VTE in dienst.

In de eerste helft van 2023 lag er een grote focus op het onthaal van de nieuwe medewerkers en werd daarnaast intens verder gewerkt aan een nieuw personeelsstatuut binnen de eengemaakte woonmaatschappij. De onderhandelingen met de sociale partners werden met succes afgerond en resulteerden in nieuwe CAO loon- en arbeidsvoorwaarden, geldig vanaf 1 mei 2023.

Door de grote groei van het personeelsbestand en de bouw van de woonwinkel in de blauwe toren op de Silvertopsite werd in 2023 de keuze gemaakt tot de opening van een tweede kantoor van Woonhaven in Antwerpen Noord. Iedere dienst kreeg een thuisbasis toegewezen en de diensten binnen de afdeling Relatiebeheer en de ondersteunende diensten kregen hun plaats in het kantoor op Noordersingel. Alle collega’s krijgen de mogelijkheid om op beide locaties te werken. De verhuis werd georganiseerd in de maanden april en mei.

Na de zomer kreeg de nieuwe woonmaatschappij Woonhaven meer en meer vorm. Collega’s leerden elkaar beter kennen, teams raakten meer op elkaar ingespeeld en de nieuwe structuur binnen Woonhaven raakte meer vertrouwd. In oktober werd dit proces ook versterkt door de eerste personeelsvergadering van het nieuwe Woonhaven. Hierbij lag de focus op onze nieuwe missie en visie als Antwerpse woonmaatschappij.

Preventie

In 2023 is er samen met Mensura als externe preventiedienst verder gestreefd naar een optimalisatie van de medische onderzoeken en is er een verkennend bedrijfsbezoek gebeurd met de arbeidsarts. De arbeidsarts heeft op het CPBW jaarrapport 2022 toegelicht. Er werden samen met de externe preventieadviseur twee bedrijfsbezoeken georganiseerd. Hierbij werden het kantoor Noordersingel, wijkkantoor Linkeroever, de huurderskantoren te Linkeroever, Luchtbal, Rozemaai en Prekersstraat, de schrijnwerkerij en de metaalwerkerij bezocht. De risico’s per werkpost werden doorgenomen en aangepast en de risico’s op vlak van veiligheid werden overlopen. Op basis van de bevindingen zijn de nodige actieplannen voor 2024 opgesteld.

Onze ondersteunende diensten maakten de verhuis naar het kantoorgebouw Noordersingel. Het kantoor in de Blauwe toren werd gerenoveerd tot de Woonwinkel en ook de kantoren in de Rode toren ondergingen een renovatie. Bij deze renovaties lag de focus op werkplekken die aangenaam, ergonomisch en comfortabel zijn, in lijn met wat anno 2024 mag en kan verwacht worden van een arbeidsplek.

Er werd door de preventieadviseur een jaaractieplan opgesteld voor 2024, dat besproken en goedgekeurd werd door het CPBW.

De interne preventiedienst heeft een procedure van de 3 groene lichten opgesteld voor aankoop van persoonlijke beschermingsmiddelen, arbeidsmiddelen en gevaarlijke producten.

Voor de functie ‘Wijkmedewerkers’ werd participatief een taakrisicoanalyse opgesteld. Ook werden de taakrisicoanalyses voor CV Techniekers, CV Techniekers hoogtewerk, Loodgieter sanitair en Loodgieter sanitair hoogtewerk herzien.

Er werd door een externe preventieadviseur een wageninventaris opgemaakt waarbij eveneens de arbeidsmiddelen een jaarlijkse keuring ondergingen.

Verder heeft de interne preventieadviseur de nodige jaarlijkse bijscholingen gevolgd.

Incidenten

Er waren in 2023 negen arbeidsongevallen die geleid hebben tot een tijdelijke ongeschiktheid van in totaal 31 kalenderdagen. Naast deze ongevallen waren er 8 ongevallen die niet tot arbeidsongeschiktheid voor de slachtoffers hebben geleid.

Helaas hadden we een arbeidsongeval met werkverlet meer t.o.v. vorig jaar. Het aantal kalenderdagen ongeschiktheid is echter nog verder gedaald, wat wijst op minder ernstige ongevallen.

Er waren 9 ongevallen op de weg van en naar het werk wat leidde tot 284 kalenderdagen werkverlet. Drie van de ongevallen waren met de fiets. Geen van deze fietsongevallen leidde tot een arbeidsongeschiktheid. Er zijn beduidend minder woon-werk-ongevallen maar wel met ernstiger letsel. Er waren minder woon-werk-fietsongevallen t.o.v. een fors gestegen aantal kilometers gereden met de fiets (omwille van de aangroei van het personeelsbestand n.a.v. de vorming van de woonmaatschappij). Wel hadden we te maken met een lichte stijging van fietsongevallen tijdens de dienstverplaatsingen.

Er werden vierentwintig feiten van agressie door derden geregistreerd. Dit waren allen feiten van psychisch geweld waarvan twee met lichamelijk geweld. In beide gevallen werd er aangifte gedaan bij de politie. Dit is een belangrijk aandachtspunt binnen ons welzijnsbeleid waar we ook in 2024 aandacht voor hebben, zowel op het vlak van preventie als op vlak van ondersteuning en nazorg.